Thursday, May 7, 2009

Sidang DUN Perak Kecoh




Sebagaimana yang dijangkakan sidang DUN Perak berlangsung dengan tegang sehingga memaksa penangguhan beberapa kali. Akhirnya V.Sivakumar yang telah dilucutkan jawatannya sebagai speaker terpaksa diangkut keluar dewan bagi membolehkan YB. Dato' R. Ganeson sebagai speaker baru meneruskan sidang dewan. Tuanku Raja Nazrin Shah dijangka akan merasmikan sidang dewan sebentar lagi. Saya akan terus mengikuti perkembangan sidang DUN Perak ini dengan penuh minat kerana ia merupakan sesuatu yang pastinya amat bersejarah dalam sistem politik Malaysia.

Melihat situasi yang berlaku dari sudut pandang sains politik adalah amat menarik sekali dan selepas ini kita akan melihat pelbagai ulasan dari sarjana politik negara seperti Dr. Agus, Dr. Aziz Bari, Dr. Ghazali Mahyudin, Dr. Nidzamudin dll. Kita nantikan bersama... Memetik sedikit ulasan mereka sebelum ini, di mana Dr. Agus menyatakan bahawa sidang di bawah pokok yang dibuat oleh PR sebelum ini adalah sah sementara Dr. Ghazali pula berpendapat sepatutnya kuasa patut dikembalikan kepada rakyat dan DUN dibubarkan bagi membolehkan Pilihanraya dibuat sekali lagi.

Semalam mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir mengulas bahawa apa yang dilakukan oleh BN di Perak mungkin betul tetapi dibuat dalam keadaan tergesa-gesa sehingga menimbulkan polemik dalam sistem politik negara. Sementara itu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan membuat keputusan isnin depan bagi menentukan siapakah Menteri Besar Perak yang sah. Adakah Dato' Seri Dr. Zambery atau Dato' Seri Ir. Mohamad Nizar...