Wednesday, July 8, 2009

Banglo Lim Guan Eng vs Banglo Khir Toyo


PULAU PINANG 8 Julai — Pemuda Gerakan Pulau Pinang hari ini mendesak Ketua Menteri Lim Guan Eng supaya memberikan penjelasan kepada orang ramai berhubung penyewaan banglo mewahnya. Naib Ketuanya, H’ng Khoon Leng berkata penjelasan itu bersesuaian dengan konsep Cekap, Akuantabiliti dan Telus (CAT) yang diamalkan kerajaan negeri pimpinan Lim itu.
Katanya, tindakan Lim yang tidak mahu mengulas beberapa persoalan yang dibangkitkan Gerakan berhubung perkara itu menunjukkan bahawa beliau cuba mengelak perkara itu. “Lim dalam satu kenyataan dilaporkan berkata beliau tidak perlu menjawab apa yang kita bangkitkan kerana ia adalah bersifat peribadi dan ini menunjukkan yang Ketua Menteri itu angkuh, tidak telus serta cuba mengelak dari menjawab soalan-soalan mudah. “Apa yang kita bangkitkan itu wajar dijawab kerana ia melibatkan prinsip ketelusan dan perbelanjaan awam, adakah rakyat tiada hak untuk mengetahuinya?,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. - Bernama




Perhatikan kedua-dua kediaman Ketua Menteri Pulau Pinang YB Lim Guan Yeng yang menjadi konteravesi di Pulau Pinang Sekarang. Tindakan Ketua Menteri menggunakan alasan berpindah dari Kediaman rasmi Ketua Menteri Pulau Pinang (Gambar sebelah kanan) ke Banglo sewa (gambar sebelah kiri) minggu lalu hanya disebabkan ganguan semut api, anai-anai dan musang memang tidak boleh terima akal. Belum pun berjaya menyelesaikan kontroversi pengambialihan tanah di kampung Buah Pala Ketua Menteri Lim Guan Eng dibidas sekali lagi. Kali ini disebabkan pindah ke Banglo biasa yang dijadikan mewahnya. Lim Guan Eng yang sebelum ini yang selalu menekankan bahawa kerajaan DAP Pulau Pinang mengamalkan budaya jimat cermat dan berbelanja sederhana dan menjadi "Cakap Bukan serupa Bikin". Guan Eng juga dikenali umum suka menyalahkan orang lain kini "menyalahkan serangga semut api dan Anai-anai dan haiwan seperti musang" pulak alasan perpindahan dari Rumah Rasmi Kerajaan. Guan Eng satu masa dulu kejutkan pemimpin negara dengan "menaiki kelas ekonomi" di penerbangan dari Payan Lebar kini telah berubah dengan kemewahan yang kerumuni disekelilingnya. Di persidangan DUN Pulau Pinang yang lepas ; YB Shabudin dari BN Permatang Berangan membidas ketua Menteri yang berpindah ke rumah rasmi menyaksikan ia diubah suai dengan kos RM122,00 tetapi beliau enggan mendudukinya menjadi tanda tanya. Adalah menjadi tanda tanya adakah seperti kebiasaannya kepercayaan orang Cina tentang Feng Shui Rumah telah menghantui Guan Eng selepas insiden kontraversi "kampung High Chapprel"...ha..ha...!!!. Orang kalau dah kaya macam-macam mula menghantui mereka. Bagi yang rakyat miskin di Pulau Pinang bukankan rumah PPRT tetapi pondok pun menjadi sebagai istana untuk mereka. Kita perlu mencari Hidup yang tenang bukan hidup yang senang!. Bagi orang Melayu Pulau Pinang sampai bila "Nak melukut bawah Gantang" dari kaum lain?. Wassalam.